7 dagar på en vecka. 7 år av livscykel.

I dag var jag på sjukhuset och kollade upp min skadade hand som fortfarande gör ont och jäklas.
Jag råkade skära av mig senor, nerver och pulsåder i vintras och jag jobbar fortfarande för fullt på att bli så pass frisk i handen så att jag återigen kan skriva i mitt vanliga tempo och att jag ska kunna spela gitarr igen.
Det känns inte så kul att inte kunna spela längre.

Jag har hört att livet går i cykler på cirka 7 år.
Jag har upptäckt att det stämmer på de flesta människor - även mig själv.
Titta på ett barn.
Mellan 0-7 är det litet och lekfullt
mellan 7-14 växer det och lär sig saker och går mot ett eget tänkande.
mellan 14-21 väljer man yrkesväg och den inriktning man vill leva. Dessutom vaknar sexualiteten.
mellan 21-28 gör människan karriär och man söker sin livspartner
mellan 28-35 bildar man familj, sätter bo och skaffar barn.
mellan 35-42 engagerar man sig i sina barns uppfostran och fortsätter arbeta för att få en hyfsad pension
mellan 42-49 folk skiljer sig och skaffar nya intressen
mellan 49-56 barnen flyttar hemifrån, sjukdomar och krämpor börjar visa sig tydligare
mellan 56-63 avslutar man sin karriär och man ser barnen bilda familj och man får barnbarn
mellan 63-70 blir man sjukare eller friskare av det liv man har levt - och man njuter eller lider av sin pensionering
mellan 70-77 avslutar man sina åtaganden och vilan börjar inträda
mellan 77-84 är efterrätten. Man sluter sig in i sin bubbla igen och livet går mot final
mellan 84-93 - många flyttar in på olika ålderdomshem
mellan 93-100 - FINAL!

Ja, jag vet att det är en förenkling, men det tycks vara ungefär så som våra liv ser ut. Naturligtvis finns det hur många olikheter som helst och det är ingen regel utan snarare så att det tycks vara ett flöde av tid - som går i cykler om ungefär 7 år.
Håller nån med?

Kommentarer
Postat av: Klara

Jag håller verkligen med :)

2007-08-20 @ 19:46:45
URL: http://klaraklaraklara.blogspot.com
Postat av: Malin i Orsa

Mmmmm...jag har slutat uppfostra mina ungar känns det som...Men det är i den fasen jag bör vara enligt min ålder och din lista. Fast jag tror jag är i fasen 21-28 för jag hoppas på att göra karriär genom att få fast jobb och så letar jag ju som alltid efter en livspartner..haha!

2007-08-20 @ 22:03:07
URL: http://www.malinakrocko.blogspot.com
Postat av: Maria

Tycks stämma, du! Jag är i fasen 14 - 21 och livet är verkligen upp och ner!

2007-08-22 @ 19:33:23
URL: http://www.schlagerkossa.blogg.se
Postat av: Sören

Intressant att ni håller med!
Själv tycker jag att jag är inne i en förändringens tid - och då brukar det ju alltid skaka en del under fötterna.
Jag tycker att det harvarit så där genom livet än så länge att efter sisådär 7 år har man tröttnat på nånting och börjar fundera på nåt annat.
Kanske är det så att våra mänskliga hjärnor drar genom ett varv på sju år. Sen är vi tillbaka på samma plats igen och då byter vi spår och drar ett varv på ett annat ställe.
Eller hur?
Och du, Maria - upp och ner tycker jag att livet fortsätter att vara hela tiden.
Så det kanske mer handlar om personligheten?
:o)
Eller kan det vara så att livet bara ÄR på det sättet?
Vem har fått oss att tro att livet ska vara som ett stilla vatten?

2007-08-23 @ 07:33:00
URL: http://sorenolsson.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0