Skam

Vill dela med mig av en text som jag tycker är väldigt, väldigt bra!
Det är ur en bok av en läkare som heter Thomas Trobe.
Boken heter "Möt din rädsla - från medberoende till frihet"


"En man går till skräddaren för att beställa en kostym.
Skräddaren tar mått på honom och ber honom att komma tillbaka om en vecka. Han går dit efter en vecka för att hämta sin nya kostym, men när han provar den framför spegeln märker han att ena ärmen och benet är för korta och midjan alldeles för vid. När han påpekar detta för skräddaren, tittar skräddaren på honom framför spegeln och säger:
"Nej, det är inget fel på kostymen. Det är bara det att ni inte
bär den på rätt sätt. Titta här, först måste ni sträcka ut armen så här, Och benet så här och puta ut med magen så här. Nu ser ni
att den passar alldeles utmärkt".
Övertygad haltar mannen ut ur affären med den nya kostymen
på sig. Medan han sakta linkar bort längs gatan möter han två
äldre damer. Den ena säger till den andra:
" Såg du den stackars krympligen. Så hemskt !"
"Ja" svarar den andra, "det är verkligen synd om honom !
Men lade du märke till vilken stilig kostym han hade på sig?"

Vi är alla oskyldiga människor som besöker skräddaren. Och
skräddaren är kulturen, samhället, föräldrarna, lärarna, prästerna och rabbinerna som har uppfostrat oss - och gett oss kostymen som inte passar och övertygat oss om att den är helt rätt. Vi har haltat runt i vårt liv sedan dess, utan att ha kontakt med vår egen kraft och vårt sanna jag. När vi står framför spegeln känner vi innerst inne att kostymen inte passar, men att skräddaren har alldeles för mycket makt."




 

Kommentarer
Postat av: Malinakrocko

Jag har en dotter som har ett lindrigt handikapp. Så jag har skrivit en del om det här med att inte vara som alla andra. Alla har rätt att vara den dom är och inte den som samhället vill man ska vara. Jag bor på en liten ort och här döms många ut pgr av att dom inte följer den sk normala standarden. Men vad är det som är normal egentligen? Och hur ska man vara för att vara rätt och inte fel?
En tankvärd text du hittat där :)

2007-08-23 @ 12:16:56
URL: http://www.malinakrocko.blogspot.com
Postat av: Blue

Och jag tänker länka hit och kopiera din text till min blogg.... för den passar verkligen till den sinnesstämning jag är i just nu.

Hoppas det är okej?

2007-10-19 @ 21:48:40
URL: http://himmelellerhelvete.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0