Ge och Ta emot...

Det är nåt märkligt med Julen...

Varje år slås jag av hur svårt vi människor har för att ta emot.

Att ge är oftast mindre problem.
Vi känner oss som goda människor när vi ger av vårt överflöd till andra.
Men när vi FÅR någonting så drabbas vi av ångest och skuld.
Vi känner oss ofta inte värdiga att få ta emot någons gåvor.
Det kan vara allt från ett leende till en juvel.

Så det är bättre att ge.
Och när vi ger känner vi oss goda och vi hoppas någonstans att det ska rättfärdiga någonting - så att vi därmed kanske, kanske även ska kunna ta emot med tacksamhet.
Men...Då får vi plötsligt nåt dyrbart..och vi drabbas av skuld igen.
- Jag gav inte den personen en lika fin present. Hjälp. Nu tror den att jag inte tycker om den lika mycket som den tycker om mig. Nästa år måste jag därför köpa en ÄNNU dyrare present!

Så hur är det egentligen?
Är givandet ofta en muta för att vi själva ska våga ta emot?
Och är mottagandet fyllt med skuld och känslor av ovärdighet?

Och OM det är så..
..varför?

Varför kan vi inte nån gång lära oss att tacksamt GE med glädje - utan att ha några som helst förväntningar om vare sig tacksamhet eller gåvor i retur?

Och varför kan vi inte bara med ett innerligt TACK ta emot det som någon annan vill ge oss - utan att drabbas av tacksamhetsskuld eller känslor av ovärdighet?

Varför ska det vara så förbannat svårt?
Varje år!!!

Kommentarer
Postat av: Niklas

Tror dom flesta tänker nåt i stil med att "nu ger jag det här och om jag inte får nåt tillbaks så gör det inget..." men när man får nåt så utgår nog ändå dom flesta från att "givaren" förväntar sig nåt lika dyrt/bra tillbaks.

Kan ju ta till den gamla hederliga "Gyllene Regeln" som väl alla lärde sig i lågstadiet?

"Behandla andra som du själv vill bli behandlad", om du inte vill ha nåt exakt lika dyrt tillbaks - utgå då från att alla andra också tänker så. För din egen skull. Om dom ändå är såna som tänker så, ja då har dom fått lära sig den hårda vägen att om dom ger nåt lyxigt så kanske dom inte får nåt lika lyxigt tillbaks och då kanske dom drar ner på budgeten till nästa år så att det blir "jämnt" då och dom slipper irriteras över hur snål den andra är.

Jag skriver ofta precis det som poppar upp i hjärnan sen orkar jag inte kolla hur logiskt texten sitter ihop så nu kanske det blev osammanhängande eller så men jag hoppas grundbudskapet gick fram. :)

2007-12-22 @ 10:36:26
URL: http://niklasw.blogspot.com
Postat av: ulrik

hej sören!

jag var helt galen i bosse - världens största sjuråring - när jag var liten och det är jag nog faktiskt fortfarande. finns det någonstans man kan köpa den cdskivan? extremt tacksam för svar!

2007-12-26 @ 19:41:01
Postat av: Murki

Min gudfars familj drog till Brasilien och firade jul, helt utan julklappar. Så ska det vara. Bara man är tillsammans.

2007-12-28 @ 11:33:07
URL: http://murki.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0