Livet på en trottoar..

Den här texten säger väldigt, väldigt mycket om hur livet är, tycker jag.
Vi lär oss. Långsamt.

1. Jag går nedför gatan. Det är ett stort hål i trottoaren.

Jag ramlar i.

Jag är förlorad. Hjälplös!

Det är inte mitt fel!

Det tar en evighet att hitta en väg ut.

  

2. Jag går nedför samma gata.

Det är ett stort hål i trottoaren.

Jag låtsas att jag inte ser det. Jag ramlar i igen.

Jag kan inte fatta att jag är på samma plats igen, men det är inte mitt fel!

Det tar fortfarande en lång tid att ta mig ur hålet.

  

3. Jag går nedför samma gata.

Det är ett stort hål i trottoaren. Jag ser att det är där.

Men jag ramlar ändå i. Det har blivit en vana..

Mina ögon är öppna. Jag vet var jag är. Det är mitt fel.

Jag kliver snabbt upp ur hålet.

  

4. Jag går nedför samma gata.

Det är ett stort hål i trottoaren. Jag går runt hålet.

  

5. Jag går nedför en annan gata.

Livet är fullt av gropar som vi måste ramla ner i.
Och vi kan tyvärr inte bara hoppa över processen. Vi behöver lära oss av våra misstag.
Vi behöver ramla i våra livsgropar gång på gång.

Kanske, kanske är det precis det som är livet...?


Kommentarer
Postat av: Sverker

Mycket bra text.

Ingmar Bergman använde också kommentaren
"Det är förvånansvärt vad fina blommer det kan växa ur arschlet på ett kadaver" och det är väl när man nått läge 5-dvs väljer en annan gata man tycker så. Jag har också funnit att även om blommorna är fina och jag kan glädjas mycket åt dem så vet jag inte alltid om de var värda besväret.
Men än en gång: Bra inlägg!
:-) Sverker

2007-12-18 @ 16:15:04
URL: http://karlslundskolan.dinstudio.se
Postat av: F

Kloka ord. Det gäller att veta vilket läge man är på, så man vet om det är dags att byta gata...

2007-12-18 @ 18:01:20
URL: http://neverkeso.blogg.se
Postat av: Monica

Så sant! Hur många gånger jag har gått nedför samma gata innan jag verkligen bestämmer mig för att ta en annan, en mycket bättre gata! Det är tur att man med sin egen hjälp iaf till slut kan komma på det ;)

2007-12-19 @ 16:08:50
URL: http://moci.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0