Inte längre ambassadör för den stad jag bor i.

Jag och Anders har hoppat av som ambassadörer för Örebro.

Örebro Kommun har fört oss bakom ljuset och ljugit för oss rakt i ansiktet.


Det handlar om planerna på att skapa ett upplevelseland i Örebro som skulle baseras på våra sagofigurer.


Vi har spånat på såna tankar och idéer sen 1992 - och har med hjälp av Örebro Promotion och Joakim Carlén, tidigare VD för Astrid Lindgrens värld utarbetat en visionsskiss över ett eventuellt framtida "Sören & Anders-land".


Kommunen skulle därefter göra en fördjupad förstudie för att ta reda på vilka möjligheter som finns.

Till oss sa de att det fanns avsatt pengar för en sådan förstudie och att arbetet med förstudien var igång.


Men tiden gick. Och vi hörde ingenting.

Till slut började vi fråga runt vad som hände med projektet, egentligen.


Plötsligt skrev tidningen Nerikes Allehanda i går, lördag att det fortfarande inte var beslut fattat om att lägga pengar på den fördjupade förstudien.
Den förstudie som de sagt till oss att det redan fanns pengar avsatta till och att de dessutom redan hade börjat jobba med...

Mycket märkligt beteende, tycker jag.


Från vår sida finns ju ingen prestige i detta.
Det var ett erbjudande från vår sida att låta Örebro få ta del av de unika världarna som vi skapat under 25 års författande och som är spridda över landet och utanför landets gränser.
Vi tjänar inga pengar på att låta kommunen få använda våra figurer.

Men för att underlätta i deras beslutsprocess så drar vi tillbaka vårt erbjudande och öppnar upp för andra - och mer intresserade kommuner att höra av sig till oss.

De har förbrukat sin rätt att få titta på materialet. Deras option är indragen.

Att vara ambassadär för Örebro innbär att man i olika sammanhang kunna tala sig varm för staden. Vi skulle representera staden när vi är ute på författarbesök, i TV, radio och tidningar med mera.
Men jag ser det som en omöjlighet att i något sammanhang säga mig vara stolt över Örebro - när kommunen gör på detta vis.

Det jag känner är att jag skäms över den kommunledning som finns i den stad jag bor i.

Så därför ser jag det som en logisk följd att hoppa av som Örebro Ambassadör.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0