Tandläkaren

I dag var jag och kontrollerade tänderna hos tandläkaren.
Alla satt kvar där de skulle.
Skönt.

Varför är det så jobbigt att gå till tandläkaren?
Jag menar - man går ju inte dit för att bli misshandlad eller för att tandläkaren ska göra att man mår sämre..
Och ändå är det som ett stort motstånd.
Min hemmasnickrade teori är att det handlar om Fluortanten.
Hon skapade en trauma i alla oss som fick uppleva det där hemska.
En tant med plåtvagn och plastmuggar.
Och så skulle man gurgla nån minut med detta äckliga gift.
Alla medel var tillåtna att slippa undan.
Det började redan där.
Man visste att man skulle drabbas av nåt hemskt om man gjorde som Fluortanten sa..
Så därför försökte man smita från det - och därmed överleva.
Det där finns ju kvar i oss människor i alla möjliga sammanhang.
Vi försöker smita.
- Tänk om jag kunde få slippa betala räkningar den här månaden..
Men det är ju okej! Strunta i att betala räkningarna!
Det finns ju inte en enda räkning som MÅSTE betalas!!
Tänk på det!
Men..om man nu vill ha varmt i huset - så behövs det kanske el?
Det är inte gratis.
Och vatten. Det kanske är skönt att tvätta sig nån gång?
Det kostar också pengar att ha varmt vatten.
Men om man inte tycker att det är så noga att ha varmt inomhus och ha varmvatten så behöver man ju inte betala räkningarna.
Alla kan slippa allt det!
Det är frihet!

Eller hur?

Förra månaden skrev jag TACK på alla mina inbetalningar som jag gjorde.
Det kändes bra att säga TACK för allt som jag får - och det som jag därför betalar för att få.

:o)

Kommentarer
Postat av: liza

jadu. jag gjorde en extremt fin insats i andra avenyn som går på ettan.. var väl med i sisådär en minut.. men ändå! men det där med en hel serie om mig låter som en bra idé annars..

2007-11-12 @ 16:36:47
URL: http://liza.blogg.se
Postat av: Gocka

Jag har funderat MYCKET kring detta med tandläkaren för det är verkligen bland det värsta som finns. Och visst ligger det lite i din teori om flourtanten. För visst var hon väl otäck och så, och visst kunde den elake tandläkaren (utan egna tänder, i alla fall som kunde anses ha en vit nyans) som satte skräck i ett helt samhälle i Östergötland ha kunnat passa in i din teori. Jag tror dock att du är något på spåren.

Du talar om frihet...

Och det är det som är nyckeln anser jag. Om du varit kvinna och suttit i en gynekologstol någon gång skulle du förstå hela cirkeln. Man sitter där antingen med en massa slangar, fingrar och elände i ... munnen om vi talar om tandläkare, och är sådär lagom tillbakalutad att det krävs ett ganska stort företag för att komma därifrån. Man ska forcera antingen ett par benstöd eller ett arbetsbord för att kunna komma loss, vilket i praktiken innebär - MAN SITTER FAST!

Samtidigt som man är "fastbunden" tar sig någon rätten, om man har otur, att göra bedömningar om saker man inte ens vill att ens närmsta vänner ska veta. Någon kan om de så vill åsamka närmast olidlig smärta på ställen man gärna inte vill ha ofattbart ont på osv.

Detta tror jag är grunden till tandläkarskräck. Integritetsporten är aldrig så öppen som hos just tandläkaren eller gynekologen. ?Lämna mina ställen där solen aldrig skiner ifred om du inte blir personligen inbjuden?, liksom! Och så blir man då ?tvungen? att bjuda in en främling titt som tätt. Läääääskigt!

2007-11-13 @ 09:59:22
URL: http://www.gocka.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0