Meningen med livet

Det händer inte så ofta, men nån gång mellan varven snappar jag upp frågeställningen om meningen med livet.
Ibland hör jag nån beklaga sig över att livet är men än lovligt jävligt och så.
En gång var det en kompis som sa:
- Det känns som om livet är meningslöst.
Och jag sa:
- Jag håller med. Till 50 %. Livet är...
Kort paus. Min kompis väntade på fortsättningen. Men han fick ingen.
- Livet är. Det räcker. Vad vi sen gör det till är ju helt upp till oss själva. Vi kan göra saker stort som smått som gör att vi känner att tillvaron känns meningsfull eller meningslös. Det är helt valfritt.
Vad är det vi människor förväntar oss, egentligen?
Att det ska komma nån magisk post en vacker dag där det står "Detta är meningen med ditt liv".
Jag tror inte att det finns.
Eller kanske. Livet är meningen i sig.
Så frågan fäller krokben för sig självt, liksom.

I går kväll skrev jag och Anders klart nästa års Håkan Bråkan kapitelbok.
Den känns mycket bra.
Det gör det i och för sig alltid med alla böcker just när de är klara.
Men förhoppningsvis så är det ju så att man blir lite, lite bättre för varje år.
Författandet blir som ett bra årgångsvin.
Typ.
Baaa.

Jag hade etta i svenska när jag gick ur nian.
Det var lite otippat att jag sen skulle jobba med att vara författare.
Jag tror att min gamla lärarinna fortfarande sitter och kliar sig i skallen.
Hon fattar ingenting.
Men å andra sidan - det gör inte jag heller.

Jag får så många nya underbara vänner genom det här med Bloggandet och Facebook.
Det är kul. Jag gillar människor. Jag har upptäckt det.

Nä, jag svamlar.
Dags att ta tag i dagens uppgifter.

Bara två små citat först:
"Sen ska Zyntharen vakna"
"Älska din näsa  så som dig själv"
Morsning!

Kommentarer
Postat av: Marcus

Meningen med livet är "livet är"? Och här har jag gått runt och trott i min enfald att det var 42. Nu blir det en del grubblande de kommande dagarna känner jag...
42?... Livet är?... Livet är 42?... Ja, kanske det. Livet är 42. Jo, det säger vi.

2007-09-19 @ 11:42:07
URL: http://tolkat.blogspot.com
Postat av: Daniel

Du har helt rätt. Meningen med livet är att leva. =)

2007-09-19 @ 18:29:35
URL: http://dannestone.blogg.se/
Postat av: Monica

Ja du,meningen med livet är nog så olika för alla olika människor, det som är viktigt för mig är inte lika viktigt för någon annan. Men vilken tur de, att alla är olika, vad trist det hade varit annars.. Ha den bra dag! :D

2007-09-21 @ 09:00:44
URL: http://moci.blogg.se
Postat av: Sören

Ni har så rätt!
Det är både 42, att leva och olika.
Vilken tur att vi är som vi är!
:o)

2007-09-24 @ 07:26:19
URL: http://sorenolsson.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0