Smartare än smartast

På 1850-talet kom den ungerske läkaren Ignatz Semmelweiss på den revolutionerande idén att läkarna kanske borde tvätta händerna emellanåt.

Till exempel när de gick direkt från en obduktion för att förlösa en kvinna.

Trots att han kunde bevisa att dödligheten bland barnaföderskorna sjönk rejält om man följde hans råd så möttes hans idé av kraftigt motstånd. Han tvingades sluta på sin tjänst och blev hånad av sina kollegor.
De tyckte att han var en riktig idiot som lade fram såna bisarra tankar.

Dessutom sa SL Katzoff, en amerikansk läkare så sent som 1940:

"En ordentlig kyss alstrar så mycket värme att den dödar alla bakterier"


Det tycker jag låter trevligt!
Jag tror minsann att jag har lite bakterier i munnen just nu...
Nån som vill göra mig bacillfri?


Kommentarer
Postat av: Annelie

Just kombinationen "bakterier i min mun" och "kyss" gjorde mig en smula osugen...

2008-04-18 @ 11:33:45
URL: http://anneliehansson.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0