Spritens skadeverkningar

Är det nån som har funderat på att ta sig en öl eller lite vin i helgen?
Tänk om!

Den första boken i ämnet alkoholens skador som kom ut i Sverige skrevs av en man som ingen idag vet särskilt mycket om mer än att han hette Olaus Fernander, kom från Österfärnebo och att han var alkoholist...


Han skriver lite om alla skador man kan ådra sig vid ihärdigt supande.
Dels så konstaterar han att om man super allt för mycket så hinner inte spriten koka i magen, med följd att man blir orkeslös och att ådrorna förstoppas.
Dessutom uppstiger en "skadelig hetta" till huvudet.


Sen fortsätter han lite längre ner i texten med en ganska så ingående beskrivning över alla fasor som drabbar den som dricker sprit.


"Ögonen rinna, bliva röda som ett köttstycke, kinderna hänga, munnen brinner av törst, tungan, gommen och svalget är torra som trä, tungan stammar och bubblar och kan icke tala ett rent ord. Hela kroppen är såsom svullen och bulen."


Sen fortsäter han sin oerhört målande beskrivning av ytterligare sjukdomar man drabbas av om man dricker alkohol.

Så här står det:

"Huvudyra, värk, svag mage, blek hy, krumma och lama leder, vattusot, slag, fallandesjuka, fransos, halsbränna, skälva, lungsot, hosta, skabb och klåda, darrande händer, drypande ögon, lomma öron, sten, podaga och fotsjuka, ryggvärk, svagt huvud, fluss, snuva, klorev, tarmvred, kallt piss, mörka ögon, illa stinkande och rutten ande, tandvärk, bukfluss, durchlopp, rackel och spott, vämjelse vid maten, uppkastning, förkyld mage och flera oräkneliga sjukdomar"


Nån som vill gå ut och ta en öl i helgen?


Kommentarer
Postat av: Murki

Ett glas vin kan man väl unna sig nån gång i månaden.

2008-04-18 @ 14:29:19
URL: http://murchie.blogg.se
Postat av: J

Tur att man är nykterist...

2008-04-18 @ 20:24:43
URL: http://juicey.blogg.se
Postat av: Ännelaij

Eh..näe..eller..
Jag vet inte..
Kanske..varför inte!!!!!!!!!!!!!!!

Let´s go!

Lite biverkningar får man tåla.

2008-04-19 @ 14:14:55
URL: http://bradag.blogspot.com
Postat av: Fia

Jag hade väl tänkt mig lite vin till maten, men det där med lomma öron och vattusot låter lite skrämmande...

2008-04-19 @ 15:49:48
URL: http://neverkeso.blogg.se
Postat av: annrunesdotter

Nä, jag går kanske inte direkt ut. Men jag har knäckt två flaskor billig champagne i kväll tillsammans med min äldsta dotter. Det var trevligt värre. Vi skulle fira att min yngsta dotter kom in på sin drömlinje på gymnasiet. Och att min blog har passerat hundratusen besök.
Man måste skämma bort sig själv lite ibland. Inte låta sig skrämmas av renlevnadsmänniskorna. Det blir så tråkigt då. Inget riktigt kalas, liksom.
Olaus Fernander verkar mest snacka om baksmälla, tycker jag. Och, med tanke på att han skrev det där långt innan man kunde ringa efter en ordentlig pizza dagen efter, även innan det fanns Ipren att införskaffa, så kan man lätt bara borse från hela hans resonemang.

2008-04-20 @ 01:24:32
URL: http://www.mammann.sprayblog.se
Postat av: Murki

Kolla in inlägg 15. Pappa Rudolf-moment totalt!

2008-04-20 @ 20:11:52
URL: http://murchie.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0