Andra namn

En fundering...
Jag undrar var ideén med andra och tredje namn kom ifrån, egentligen.
Det måste ha varit nån med lätt sadistisk läggning som hittade på detta.
Jag tror inte att jag någonsin har träffat nån som har berättat om sina andra och tredje namn med någon form av stolthet.
De flesta skäms lite över sina namn, som av nån okänd anledning gavs till oss från våra något sadistiska föräldrar.
Kan det vara så?
Jag menar..hur ofta använder man sina andra och tredje namn?
Det vore ju en sak om man kunde ha nån nytta av att ibland heta Leif eller Gustav.
Men jag använder ju inte ens namnen.
De ligge rbara där och skräpar i folkbokföringen.
Jag skulle vilja föreslå att vi alla valde helt nya andra och tredje namn. Bara för att retas med våra föräldrar.
men..nä...Det kanske är elakt?
Jag kommer inte på några bra andra namn att heta.
I vissa kulturer får man sitt namn efter en viss tid.
det är som om man först måste se vem personen i fråga är.
Det finns även många som byter namn flera gånger under ett liv för att de inte längre är samma person när de är 10 eller 63.
Jag minns en rolig historia..

Den var den unge Indianen som kom in till sin pappa och frågade hur alla Indianer får sina namn.
- Det är enkelt, min son, sa fadern. När ett barn föds så ser vi på naturen. det som sker just när födelsen inträffar blir barnets namn. Om man ser en stor Örn flyga över himlen får barnet heta Flygande Örnen. Om man  ser en Hjort sprinag över gräset får barnet heta Springande Hjorten. Men....Varför undrar du över allt det här Två Knullande Kaniner på Prärien?

Så kan det gå..
En del borde få ersättning för att kunna få byta sina namn.
Jag heter Leif, Sören, Gustav.
Vem kom på att Leif skulle vara ett bra namn?

Men jag vet..jag är inte ensam.
Ni är många dör ute som läser detta som tänker:
- Ha, det där är ju ingenting! Vill du veta vad JAG heter?

Ja. det vill jag.


:o)

Kommentarer
Postat av: Mia

jag heter Fay, Anna, Maria.... sug på den du! ;)

2008-01-18 @ 10:55:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0