Hur blir man kreativ?

Ja, vad är det som gör att vi blir kreativa?
Enligt mig så hänger kreativitet ihop med spontanitet.
Att vara kreativ är nåt som sker spontant.
Det är ingenting som man kan läsa sig till eller förstå genom att studera.

Kreativitet är ingen produkt.
Det är handling i nuet.
Man kan inte gå i en skola och lära sig vara kreativ.
Det är nåt som händer i spontana stunder.
Det är i alla fall det jag tror.

Men man kan så klart lära sig mer om vad som håller tillbaks sin egen förmåga att tänka och agera spontant.
Det är ju en helt annan sak.


Här kan du lyssna på ett ljudklipp när jag filosoferar om det..
Det är från p1:s "Vid Dagens slut" - hösten 2007.

Kommentarer
Postat av: Anna

Min man har en 5-årig underbar systerson som inte ännu fattat det där med att vara vuxen. att mamamoch pappa är vuxna det har han förstått, men att jag och maken är det, det kommer nog att ta ett tag. En dag när vi var där och hälsade på tog han med mig in i sitt rum. Sen plockade han fram sina transformers, förklarade lite hur man använde dem och sen sa han "du kan ju börja leka lite så kommer jag sen" och sprang ut i köket. En anna gång frågade han om jag brukade leka med dockor hemma vilket jag sa att jag inte gjorde, då tittade han på mig med stora ögon: "VARFÖR?" och det hade jag inget bra svar på. Härmodagen sågs vi igen och lekta för fullt, det var transformerskrig och jag orkade tillsut inte leka mer utan gick ut och satte mig i soffan hos de andra vuxcna "pojken kom inspringade efter en stund och ropade "Kom så leker vi, Anna". "jag orkar inte leka mer" sa jag. "VARFÖR?" ville han veta. "För att jag är vuxen och när man är vuxen så orkar man inte leka lika mycket" sa jag. och då slog det mig hur sorgligt det svaret var.

2008-01-24 @ 15:43:36
URL: http://viktigtbeslut.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0