Jag vet inte...

Det är ord som kan göra folk väldigt, väldigt arga..
Man får inte säga så!
Man MÅSTE alltid veta!
Det är nästan så att man anses vara dum i huvudet om man säger..Jag vet inte!
men det är ju lite kul att retas med folk också - och säga att man inte vet.
Fast man vet..i smyg..
:o)

Men hur är det egentligen?
Om man säger att man inte vet - så behöver det väl inte betyda att man inte förstår.
Att inte veta är ju inledning på att börja kunna förstå.
Att inte veta är ju det som alltid finns innan man vet.
Därför tycker jag att det är mer korkat att alltid säga att man vet allt.
Det finns en drös såna människor i världen.
Politiker kallas de.
Enligt en undersökning som gjordes i USA så tog man fram hur lång tid en politiker hade på sig att framföra sitt budskap innan folk slutar lyssna.
För några år sen var det sex sekunder.
Tänk er själva.
På sex skeunder ska man hinna framföra sitt budskap.
Sen börjar den mänskliga hjärnan att vandra iväg i andra tankebanor.
Men det var ju några år sen!
Nu är det nämligen nere i fyra sekunder.
Inte så konstigt att USA:s president uttalar sig så där stötigt jämt när han ska kommentera nåt som har hänt.
Han har bara fyra sekunder på sig att bli lyssnad på.
Det är väl troligen anledning till att han bara svarar med:
- Burn them all!
- Hit them hard!
När han talar om terrorister ..

Det där är kanske nåt man skulle testa i skolor?
"Säg precis vad du tycker - men du har bara fyra sekunder på dig."
Det kanske kunde ge en förståelse för hur sönderhackad vår tillvaro har blivit.

När jag tittar på TV-program som har 10 år på nacken så undar jag om hela världen tog valium på den tiden.
Allt gick så LÅÅÅNGsamt..
För att inte tala om när jag skulle visa mina barn vad jag gillade att titta på när jag växte upp - "Beppes Godnattstund".
Barnen försvann efter 30 sekunder..
Kvar satt jag och grät nostalgiskt.
Men det var LÅÅÅNGsamt där också..
Det är MTV-sjukan.
Allt ska klippas snabbare och snabbare.
I USA finns det en metod att se film - om man inte orkar se en hel film.
Då finns det nerklippta versioner - så att man kan få se en film på 30 minuter istället.
Alla transporter och övergångar klipps bort.
Vad är det för stressad värld vi håller på att skapa?
Ärligt talat?
Jag vet inte.


Det här ljudklippet är från "Vid dagens slut" som jag gjorde i höstas i p1.

Musiken är Miten & Premal. Underbar musik, tycker jag.

:o)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0