Ondskans ansikte

När jag ser på bilder av den tyske sadisten som stängde in sin dotter i källaren och skaffade barn med henne så tycker jag mig se ren ondska.
Hans ögon är döda. Han tycks bära på någon sorts uppgivet tillstånd.
Och det vore ju inte särskilt konstigt om han själv varit med om grymma händelser i sin egen uppväxt. Annars förstår jag inte var den typen av ondska föds.

I dag blir det en vacker dag här i Örebro. Härligt!

Det sorgliga och det vackra sida vid sida.
Ungefär så är väl livet?

Kommentarer
Postat av: Ännelaij

Ja, sådant är livet.
Man drabbas av en personlig katastrof ibland.. just när livet för övrigt
är som vackrast.

Jag håller med om att hans ögon är tomma, liksom döda.
Och jag fattar verkligen..inte..att man kan göra sådant som han gjort.

Ibland undrar man varför en del får genomgå fler sorger än andra.
Jag har ännu inte fattat det trots att jag älskar Kay Pollaks böcker om att - Välja Glädje.

Jag försöker Välja Glädje varje dag..men ibland känns det som om att det finns en trend som är "för mycket" t.ex att:
öka självkänsla-
välja glädje-
ta ansvar över sitt liv.

Den trenden är OK på ett vis..men som sagt var blir det för mycket ibland.

Ska människor som varit med om svåra saker, gång efter annan, bara:
Välja Glädje?

Det är inte så lätt..det är inte heller så lätt att öka sin självkänsla..det tar tid..det tar tid.

Ibland låter det som om att medicinen/boten är snabb..vi ska programmeras om snabbt som s*t*n.

Då blir jag både bedrövad och fundersam.

Men..jag försöker välja glädje..framför bedrövelse.
Trots allt.

Take care

/A

2008-05-05 @ 17:59:46
URL: http://bradag.blogspot.com
Postat av: vildvittran

Ibland undrar jag om det behövs sorg för att kunna se lycka.
Jag hoppas att det inte är så.
Men jag undrar.

2008-05-06 @ 10:55:48
Postat av: Ana

Här lyser solen då känns allt mycket lättare.Sonen ska börja läsa dom onödiga nu och jag måste erkänna att jag är lite avis på honom(jag får väl smygläsa lite i den när han inte ser).Sune och Bert har följt alla våra 3 barn genom uppväxten.Dom älsta är vuxna nu 23 och 20.Vi har haft så himla roligt med dessa böcker och kassetter(nu cd-skivor),dom har underlättat våra bilresor till farmor och farfar i Lappland.När vi bilade till Italien så var Sune och Bert med även där.Nej roligare och mer underhållande böcker får man leta efter.Ha en skön vecka.Ana

2008-05-06 @ 15:00:57
Postat av: Fia

Jag märker att jag inte kan ta in med mitt förnuft vad som har hänt den stackars familjen. Det är så sjukt att min hjärna inte kan fatta något så grymt. Vi satt några stycken och pratade om hur vidrigt det skulle vara att vara inlåst i 24 timmar...24 dygn...24 veckor...24 månader...24 år! Det övergår mitt förstånd. Och vilken skrämmande upplevelse det måste vara för en artonåring som aldrig har varit utanför källaren att plötsligt kastas ut i världens ljus och ljud och larm. Hur kan någon vara så djävulskt ondskefull?

2008-05-07 @ 16:40:37
URL: http://neverkeso.blogg.se
Postat av: Fredriksson

Ondskan föds man inte med,kanske föds man med verktygen men läran att använda dom det får man på vägen. det är därför det är viktigt med bra uppväxt.
Han hade nog inte så bra uppväxt, inte för att jag vet det men det kan man ana.(eller ja lite har det stått i tidningen) För i hans värld har han ju inte gjort något fel. Då bör han ju växt upp i en sådan värld oxå. För kan man skilja på rätt och fel, blir man inte sån som han, kriminell kan man bli men inte på detta sätt.
Visst saknar han något i blicken det såg jag direkt, men vad saknar han? Moderns kärlek? eller förstånd? troligen båda delarna.

Fredriksson

Fredriksson

2008-05-07 @ 22:54:44
Postat av: Karin

Vi pratade på jobbet om vad för straff en sådan man ska ha. Jag vill ge honom en "insikts-spruta". Det kan inte gå att bära. Insikten om vad det beryder, det han gjort.

2008-05-16 @ 11:45:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0