Besök i Sunne

I morgon ska jag och Anders besöka Sunne och berätta om våra böcker och våra figurer. Det är alltid kul att komma ut och träffa läsare och fans runt om i landet.
Att berätta om författarskapet kan man ju göra precis hur länge som helst och i vilka olika sammanhang som helst också.
Av nån anledning tycks vi barn och ungdomsförfattare betraktas som mindre intressanta i debatter om litteratur, skrivande och läsande.
Men faktum är ju att när man skriver för barn och ungdom så kan man inte fuska eller gömma sig bakom fina formuleringar eller långa beskrivningar av omvärlden.
Det krävs en speciell sorts skärpa som talar direkt till läsaren. För om man tappar intresset hos en ung läsare så är det kört.
En vuxen läsare väljer sällan bort en bok som han eller hon har läst några kapitel ur.
Man fortsätter för att se om boken tar sig så småningom.

Nåväl.
Dags att stänga butiken för dagen och försöka få lite sömn.
Gnatt!

Kommentarer
Postat av: Agnes

Du är ganska ordentligt likt Janne Josefsson, fast snyggare.
Drömde att du och Anders (som förvandlats till Johan Ulveson) kom och besökte min lillasyster i vårt hem, för att hon skulle intervjua er till ett skolarbete. Ni såg ut som färgglada lergubbar, var skojfriska och ville brottas. Sen turades ni om att kasta min lillasyster in i ett oranget rum, panga igen dörren och skrika att hon inte fick komma ut på 14 år. Sen skrattade ni hysteriskt. Undrar vad det betyder?
Hur som haver, ni har ett livsverk bakom er, om min barndom plötsligt skulle förkroppsligas i en geting eller nåt, så skulle den då och då flyga vid ditt fönster och surra tacksamt.

2007-08-11 @ 20:31:13
URL: http://myspace.com/postagnes
Postat av: Sören

Kul att du uppfattar mig som snyggare.
Puh!
Som svar på din "dröm" finns det olika svar:
1. Vilka droger hade du tagit sa du?
2. Lustig dröm. Men faktum är att vi brukar göra precis så där när vi besöker folk. Klär ut oss och pangar i dörrar och skrattar hysteriskt. Helt normalt, enligt oss.
3. Det var ingen dröm.
Surra du utanför mitt fönster. Jag ska lyssna noga.
:o)

2007-08-17 @ 23:13:02
URL: http://sorenolsson.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0