Världens roligaste?

När jag känner mig nere och lite deppig så finns det ett sätt som alltid får mig lika glad.
Jag vrider mig av skratt och VIPS så finns inget kvar av det deppiga och ledsna.
Det är "Talad textremsa" på SVT.
Har ni lyssnat på det nån gång?
Det är en fullständigt absurd upplevelse, som måste testas!
Det är en röst som inte av denna värld som "översätter" textremsorna på alla SVT:s textade program.
Bäst är det om handlingen är lite action eller thriller med lite sexuella inslag.
Rösten, som är helt i avsaknad av känslor kör hela dialogerna själv - och det låter helt crazy!
Den digitala rösten BORDE kunna göras lite mer spännande, tycker jag.
Och så funderar jag lite över vem som använder talad textremsa.
Såna som inte ser texten, kanske?
Men frågan är då om de ser bilden?
Och får personen ut någonting vettigt av att se på film med hjälp av denna galna översättningsröst?
Det kan ju sabotera vilken häftig actionfilm som helst!

Och när man ändå är inne på underligheter...
Min dotter upptäckte härom dagen att vår fjärrkontroll har såna där spår i knapparna så att även blinda kan använda fjärrkontrollen till TV...
Jag undrar bara..varför?
För att det är kul att byta kanal?
Om de är blinda så tittar de väl ändå inte på TV?
Det måste ju vara ett av Public Service svåraste problem - att få en TV och en radio "för alla"
Blind-TV - ett spännande projekt som har vissa svårtigheter att nå sin publik. Ja, publiken har svårt att hitta rätt i programtablån.
Döv-Radio - för de som inte jämt vill sitta och glo på stumfilm på TV.
Producenten av Döv-Radio har inga särskilda krav på kvalité.
"Det spelar inte så stor roll", säger radiochefen i ett uttalande.
Ungefär så skulle det kunna bli om Public Serive nödvändigtvis skulle göra radio och TV "för alla"!

Kommentarer
Postat av: Agneta

De blinda (eller är det kanske synskadade?) kanske kan förväntas byta kanal åt sina seende familjemedlemmar? Det tycker jag är en väldigt fin tanke av fjärrkontrollstillverkarna, det är ju så många som känner sig kränkta idag dessutom...

2008-07-23 @ 11:32:59
Postat av: ida-helena

Håller med Agneta och sen kanske de visst tittar på tv på sitt vis, de kanske ser en film och får upp egna bilder i mindet om peroner, omgivningarna etc, det borde du testa, tänk om det blir en bättre film av det än den egentligen är....Villken utmaning va?!.... Lycka till! :-)

Ps: radion kanske har gått sönder och de vill hemskt gärna höra nyheterna.



Ps:En vän och jag undrade hur det egentligen är att vara rullstolsbunden,(eftersom vi jobbar med rullstolsbundna) Så vi lånade en rullstol och körde runt varandra en hel dag var för att känna hur det kändes, vi la till lite extra handikapp oxå så vi fick inte äta själva, fick bara prata halva dan.etc. Det var en nyttig upplevelse kan jag säga dig. :-)



Kramiz

2008-07-23 @ 13:03:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0