Seriös författare

 
Många brukar fråga om bilderna på baksidan av alla Suneböcker.
Varför ser vi ut så där?
Anledningen är att många författare vill presentera sig själva på baksidan av sina böcker - och alla ser så fruktansvärt tråkigt allvarliga ut!
Har ni tänkt på det. Många gör sitt bästa att se lite svårmodiga och seriösa ut.
Det gjorde vi också i början av karriären.
Den första boken som jag var med och skrev var Självklart Sune - och från när boken trycktes till när den kom ut hade jag ändrat utseende och när boken kom i min hand undrade jag vem den här svarthåriga killen med allvarlig min på baksidan av boken var.
Anders hade det likadant. Han hade på en fotografering permanentat luggen (det var modernt en gång i tiden) och när boken kom ut undrade vi varför vi hade med en bild på Anders mamma på baksidan av boken...
SÅ - därför bestämde vi oss för att leka med "författarporträtts-formen" och låtsas se så där allvarsamma och seriösa ut på bilderna - men vi skulle samtidigt ha någon detalj som visade lite av vad boken skulle handla om på oss.
Årets Sunebok tillexempel handlar om när Sune skaffar en katt.
Då passade det att jag och Anders såg seriösa ut i kattmundering.

Man ska inte ta livet för allvarligt, tycker jag.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0