Hedrande andra plats?

Sunes Jul kom på hedrande andra plats i omröstningen om den bästa Julkalendern genom tiderna.
Kul.
Iofs så vet man ju att det har gjorts såna där undersökningar tidigare och då har Teskedsgumman och Trolltider vunnit.
Så jag tror att det mer är en fråga om vilka människor som använder SVT:s hemsida som i sin tur har en relation till vissa kalendrar.
Min morsa gillade Teskedsgumman.
Hon är 75 år (första januari) och hon har ingen dator.
Så hennes möjligheter att gå in och rösta på den är minsta sagt begränsade.
På det där sättet tror jag att det är med de flesta omröstningar om görs på nätet.
Det är fram för allt en fingervisning vilken ålderskategori som använder just den hemsidan.

I går firade jag och mina 4 bröder vår kära mor som alltså ska fylla 75 den första januari.
Förr i tiden användes begreppet "ligist".
Men det skulle säkert ha passat på vår mamma.
Hon rökte som 15 åring, skaffade barn som 17-åring och körde bil utan körkort i fem år innan polisen stannade henne.
Sånt är kul, tycker jag.
Hennes mamma (min mormor) hade en tjusig släkt.
Min mormors far hetet Gustav Andersson Vräk och var en ilsken gubbe.
hans mamma kallades Vräk-Sara Collin och var stark som en oxe. Hon bar ved till gubbarna i bruket i Degerfors.
Och hennes far hette Sven Persson Collin och i kyrkböckerna stod det att han var "Tjuv" till yrket.
Han lyckades med konststycket att misslyckas stjäla kyrksilvret...

Så jag har att brås på mycket fint folk.

En annan av mina släktingar långt bak i tiden hade som yrke "Idiot?"
Det uppmärksammade jag när jag mönstrade till det militära och hävdade att jag hade sinnessjukdom i släkten..

Nu är det dags att börja planera nyår...
Hej å hå..

Kommentarer
Postat av: Sverker

Kul släkthistoria!
Jag hörde för några år sedan hur man definierar en frisk människa-det är den som ännu inte är undersökt av doktorn. Kan väl gälla såväl psykiskt som fysiskt. Jag går av detta skäl till doktorn så sällan jag kan.:-) Sverker

2007-12-27 @ 19:58:04
URL: http://karlslundskolan.dinstudio.se
Postat av: Niklas

Hehe, låter nästan lite likt Berts mormor. Men bara lite.. :P

2007-12-28 @ 13:04:23
Postat av: maria

haha du är bäst :D

2007-12-30 @ 22:02:40
URL: http://mariamariia.blogg.se
Postat av: Ewa

Somliga kan "skryta" :-) Röker mor din forfarande?
Benämningar förr på människan var enkare och rakare men inte alltid den bästa.
Om det vore mig de skulle skriva något om kyrkböckerna skulle det väl bli " Häxa", "Oförmögen att hålla käft" mm och hur tror du din titel skulle vara?

2008-01-02 @ 12:19:35
URL: http://lillaviola.blogg.se
Postat av: Daisy

Fan missa omröstningen. Sunes jul är klart den bästa. En riktig bakfyllesöndag går man igenom hela :)

2008-01-20 @ 22:59:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0