En ny vecka tar vid.

Det är nåt speciellt med måndagar. Många är vi som har lärt oss att hata denna dag som tar helgen ifrån oss. Det är som om vi vill skylla allt elakt på dagen som råkar heta måndag.
Det är ju kanske inte riktigt sant?
Det är ju trots allt bara en dag. Men det visar i alla fall att vi ibland försöker klamra oss fast vid någonting för att slippa nåt annat.

Som symbolik.. Så här:
Dagar kommer och dagar går. De är ganska lika, egentligen.
Nätterna innebär inget elände. Men det blir förvandlat till ett elände i samma stund som du föredrar dagen.
När du bestämmer dig för att "Dagar är bättre än nätter" så blir nätterna förvandlat till ett elände.
Du försöker klamra dig fast vid dagarna och hoppas på nåt sätt att slippa undan natten.
Och så kommer natten och du känner dig misslyckad som inte klarade av att hålla fast vid dagen och natten känns oändlig och hemsk.
Och sen kommer dagen igen. Nu kan du inte ens njuta av att det är dag för du oroar dig och bekymrar dig över att det snart kan vara natt igen.
Du ser inte ens dagen.
Så där håller det på.

Och faktum är att ovanstående exempel gäller även för tex känslor. De kommer och går - på samma sätt som dagar och nätter. Men vi försöker ändå krampaktigt hålla fast vid det som känns glatt och lyckligt. Och så känner vi oss extra eländiga när en annan känsla står vid dörren.

Kommentarer
Postat av: Galowitch

Du har nog en poäng i folks syn om måndag...eftersom den andra bloggen jag kikade in på, nämnde måndag som en "meningslös dag" eller något liknande. Inte för att jag själv inte har dagar som jag har stämplat som dåliga i förtid. Förr så gillade jag inte söndagar, eftersom det var dagen före skolan och den ofta kändes så grå...
Men nu har jag bytt plats på lördag och söndag. Lördag tycker jag icket om, men söndan däremot...ingen skola på måndag, och Smallville på tv3...halleluja. Solen skiner ofta på söndagarna också.
Söndagar är faktiskt helt okej. Trots allt. (kanske för att skolångesten har blivit borttagen ?)
Jag är lite omvänd här...jag tycker bättre om nätterna än dagarna. Jag fruktar verkligen inte nätterna! Jag tycker de är behagliga, avslappnande, och jag känner mej mer kreativ på dem.
Dagarna däremot...dom blir som dom blir.

2007-06-14 @ 20:37:35
Postat av: Malin i Orsa

Jag älskar måndagar! Iallafall när det är skola och jag har en ledig måndag. Då skjutsar jag min ena dotter till hennes buss upp till Bollnäs och sen går den andra dottern till sin skola. Och jag...jag är helt ensam hemma och det är tyst och lugnt och skönt!

2007-06-24 @ 12:21:17
URL: http://www.malinakrocko.blogspot.com
Postat av: Sören

Galowitch - du har missuppfattat det jag menade.
Jag pratade inte om de verkliga nätterna/dagarna - de är bara som de är.
Det jag försökte förmedla är symboliken - i att vi försöker välja det ena som bättre än det andra - i olika saker i livet - och i samma stund som vi väljer att föredra det ena så förvandlas det andra till elände.
Det blir extra "sjukt" när jag beskriver det som dagar och nätter.
Så i grund och botten - så är det just väljandet i sig som skapar spänningen och därmed eländet.
Fattaru?
Malin - Jag förstår att såna stunder blir "Smultronstunder" - i synnerhet om livet ibland springer på i faslig fart..
Min gissning är att du tycker att det är LITE jobbigt mellan varven med sommarlovet, då?
:o)

2007-06-25 @ 13:44:50
URL: http://sorenolsson.blogg.se
Postat av: Malin i Orsa

Sommarlovet går mycket bättre än jag trott i år faktiskt :) Det är kul att ha båda ungarna hemma hela tiden. Visst saknar jag mina måndagar men va fan, det blir höst snart igen :)

2007-06-29 @ 17:21:29
URL: http://www.malinakrocko.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0