Säg en sak - och mena vad som helst

Ärlighet är svårare än vad man kan tro.
Hur ärlig kan man vara, egentligen?
Och hur ärlig bör man vara?
Var går gränsen för hur ärlig man kan vara utan att göra någon annan människa ledsen.
Fast i och för sig så är ju sanningar ofta sårande.
Vi människor vill inte alltid se saker som de är - utan försöker istället ljuga för oss själva för att det låter bättre.

En sak som jag tänkte på härom dagen:
Varje gång jag går förbi en spegel så har jag en reflex att genast "rätta till mig" inför spegelbilden - för att på det viset se så bra ut som möjlit. Jag kanske sträcker upp mig lite för att inte se så ihopsjunken ut. Jag rättar till håret och försöker le och se glad ut.
När jag känner mig nöjd så går jag vidare.
Det är bara ett problem..
jag ser ju inte ut så..

Jag ser ju ut så där som jag först "råkade se ut" när jag kom till spegeln. Det är så vi ser ut.
Det finns nog ingen människa som INTE rättar till sig och försöker spegla sig från sin bästa sida.
Men..som sagt..så ser du inte ut..
Du ser ut precis som den där fula som just råkade komma i närheten av spegeln.
Visst är det jobbigt att inse sanningen?
Och det är samma sak för alla andra.
ALLA gör detta!

Tänk på det nästa gång du ser dig i spegeln och får en reflex eller ingivelse att "rätta till dig".
Det kan vara plågsamt att se saker och ting - precis som de är...

Kommentarer
Postat av: Olle

Det går nog att säga sanningen om det mesta.
Utseendet kanske är lite speciellt dock. Det är ju svårt att göra någonting åt hur man ser ut.
Om nån däremot säger att man beter sig som en idiot, kan man nog acceptera detta faktum. Förhoppningsvis känner man sig själv så mycket att man inser detta. Tar till sig och ev. ändrar sitt usla beteende.
Vi får se på lördag efter några timmar på harry´s om jag kommenterar ditt utseende :)

2007-05-24 @ 16:57:27
URL: http://oggy41.bloggspace.se
Postat av: Galowitch

Sen beror det på om vi talar om sanning eller "sanning". Det är inte alltid det snackas om de sakerna som har lett fram till en viss "sanning". Ibland måste man gå in och undersöka innehållet, innan man fäller den slutgiltiga domen. Vad som ligger bakom den och den saken. Ibland är sakerna vad de verkar att vara, ibland inte.
Ibland granskar jag mej kritiskt i spegeln, och jag har samma förmåga som alla andra att försköna det jag ser.
Om "vi" förnekade vissa saker, och fick då chansen att trycka på en knapp, för att se hur det låg till egentligen, skulle vi då vilja trycka på den knappen ?
Men lättast är att dölja sej bakom olika maskeringar...själsliga maskeringar, alltså inte då man sätter på sej en Ninja-dräkt ;).

2007-06-14 @ 20:29:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0