From Russia with Love

Så var det slut på årets bokmässa i Göteborg.
En kul och sjuk tillställning med böcker och människor i en salig blandning.
Det är alltid lika kul att komma dit och möta publiken och allt folk som jobbar med böcker i olika sammanhang.

Det är även kul att möta andra författare - även de som triggar oerhört på att vi säljer bra och har stor framgång med det vi gör.
Förlåt, förlåt..
Det är ju inte alla som triggar.
Inte alls!
Jag tänker inte nämna namnen på de som är så triggade på mig och Anders att de ständigt vill försöka få oss att erkänna att vi inte alls har sålt så många böcker som vi hävdar. ..
Att det är en lögn att vi har signerat 300 böcker på en timme en gång, att vi har intressenter som vill göra både film och TV på alla våra figurer, att olika förlag gärna vill ge ut våra böcker och att illustratörer vill jobba med oss.
Det finns såna som vill att det inte ska vara sant.
Det behöver de ju inte tro heller.

Jag och Anders har varit med på mässan i alla år sen 1985.
Det är nog bara vi och Lennart Hellsing som har varit det, tror jag.
En kvinnlig författarkollega på vårt eget förlag tycker så genuint illa om oss så hon kunde för ett par år sen inte hålla tyst längre.
Hon kom fram och sa att hon skulle kalla oss "Sunefabriken" med hat i rösten.
Dessutom undrade hon om vi inte skulle göra "Sunekondomer" också.
- Bra ide, sa vi. Lycka till med dig karriär du också!

Under åren då Astrid levde samlades det ofta en hel flock runt henne på ett sätt som i mina ögon ibland verkade nästan obehagligt. Inte tyckte jag att hon verkade trivas med alla de som satt som strök henne medhårs och sa vänliga saker hela tiden.
När jag träffade henne första gången ryckte hon mig i håret och sa att det var oerhört orättvist att jag som kille hade fått såna där tjusiga lockar. Det var ju helt onödigt.
- Förlåt, sa jag. Jag ska inte göra om det.
Jag gillade Astrid mycket!
Jag minns alla elaka blickar mot mig och Anders när Astrid vände sig till oss och pratade.
Avundsjuka tror jag man brukar kalla det.
Men, men..
Det säger mer om dem än om mig och Anders.

I år var det väldigt mycket folk på våra signeringar och det var kul att se att den bok som gick allra bäst var den nya "Galna Gatan". Den sålde slut tre gånger om - så folk från förlaget fick åka ut på stan till bokhandlarna och hämta deras böcker så att vi hade nåt att signera.
image64

Och så drack man ju en del öl.
Det var också kul...
På nätterna samlas hela författareliten på baren i Park Avenyn.
Där snackas det skit och sups det hejdlöst.
Det är kul ibland - men i år kändes det lite som att det blev FÖR trångt och på nåt sätt meningslöst.
Man kunde inte ens prata med folk.
Så det blev mer i Pianobaren på Gothia istället.

Men det sjukaste var nog i alla fall "From Russia with Love".
En man som har samlat på en och samma bok ända sen 1979 - den engelska upplagan av "From Russia with Love" av Ian Flemming.
550 stycken hade han samlat.
I en monter.
Jag gick dit med en kompis och frågade om han tyckte boken var bra.
- Nä, den är ganska dålig, sa han.
Anledningen att han samlade på den boken?
Han fick några ryska kondomer av en kompis 1979.
Ja?
Det är ju hur uppenbart som helst...
Man kunde köpa en strimlad bok av honom om man ville.

Nu ska han börja samla på boken 1984.
Han ska ha exakt så många böcker.

Kul kille!

I dag skulle jag till sjukhuset och träffa doktorn.
Trodde jag.
När jag kom dit visade det sig att det var i morgon.
Kul resa.

image65



Kommentarer
Postat av: Marcus

Ja, det var fyra krävande men underhållande dagar även för mig. Helt klart värt det, och det blir ett flerdagarsbesök även nästa år. Hoppas jag inte störde alltför mycket när jag klev in ett par minuter för sent på ert seminarium på lördagen, jag skyller allt på folkhavet utanför. Nej, nu skall jag återvända till att själv sammanfatta mässan på bloggen.

2007-10-01 @ 17:56:15
URL: http://tolkat.blogspot.com
Postat av: F

Det är kul att ungdomsböcker får uppmärksamhet och utrymme på mässan.

2007-10-02 @ 17:28:21
URL: http://neverkeso.blogg.se
Postat av: anna lingman

vad roligt att ni hade en kvinna som var GRÖN av avund som står och ler på det översta fotot! HAHA. Eller var det bara ett halvsyskon till hulken?

2007-10-03 @ 11:26:37
URL: http://annalingman.spaces.live.com
Postat av: Sören

Marcus - du störde inte alls!
Men du skulle ju komma fram och hälsa!!!!
det måste du göra nästa gång.
Visst är det kul att barn och ungdomsböcker får utrymme!
Kvinnan är Anna-Charlotta Gunnarsson som vi hade seminarium tillsammans med.
Jag vet inte varför hon blev grön på bilden. Inte så kul. Men det råkade bara bli så.
He he!

2007-10-03 @ 11:56:25
URL: http://sorenolsson.blogg.se
Postat av: Marcus

Jag får göra det nästa år, då. Tanken fanns att göra det i år, men jag insåg att jag inte hade något egentligt att säga mer än mitt namn, och det hade du ju inte haft så stor användning till. Men bättring till nästa gång utlovas!

2007-10-03 @ 17:27:51
URL: http://tolkat.blogspot.com
Postat av: M!!!

Min första bokmässa.....slutade innan den började!
Vaknade på natten av att min dotter la en pizza i min kalufs på natten innan den stora dagen!
Men men, en inpackning skadar ju aldrig!
TJINGELING!

2007-10-04 @ 18:55:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0