Bra att tro på sig själv?

Ja, det sägs ju att det är bra om man har gott självförtroende och tror på sig själv.

Världshistoriens mest egenkära personer hette Johannes Seger och var på 1600-talet rektor för en prästutbildning i Tyskland.
Han lät sig själv knäböja framför Jesus på korset med en pratbubbla från sin mun som frågade:
"Herre, älskar du mig?"
Jesus svarade i en annan pratbubbla:
"Ja, högädle, förträfflige och höglärde herr magister Johannes Seger, kejserligt krönt poet och om i skolan Wittenberg högt förtjänte rektor, jag älskar dig!"

Kanske är det bra med en viss självdistans också?

I dag är det fredag och det är alltid lika skönt.
Konstigt egentligen, eftersom alla mina dagar är härliga dagar.
Kanske beror det på att just fredagen innebär det där bubblandet och kvittrandet i människor runt omkring.
Det är som Nationalteatern sjöng en gång.
"På fredagskvällen bubblar det i blodet, man är kåt"
Stackare.
Bara på fredagskvällen?

Som den gode nu avlidne George Best sa:
"1969 slutade jag med både sprit och sex.
Det var de värsta tjogo minuterna av mitt liv"

Härlig fredag!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0