Ryssland dag 5

Åh vilken spännande dag!!!!


Först hade jag glömt passet på hotellet och vår tolk höll på att få hjärtattack av stress.
Men det ordnade sig ändå och det visade sig att det gick alldeles utmärkt med att resa på svenskt körkort inrikes i Ryssland.

Efter en och en halv timmes flygresa kom vi fram till ett kallt Kazan i republiken Tartarstan.

Det kändes väldigt intressant att komma så långt in i Ryssland - och där få möta ett folk som sedan evigheters tider lever i stillsam fred mellan muslimer och kristna.
Jag kände från första stund att staden hade något speciellt.
Det var en känsla av hoppfullhet och framtidstro som jag kunde se i ögonen på folk vi mötte på stan.

image189image190image188


Vi fick vara med och ett möte med folk från samhällets toppar som ville veta mer om vårt sätt att hantera barn i Sverige.


Bland annat så var det mycket prat om barn med särskilda behov - nåt som jag brinner lite extra mycket för.

Vi fick se teater och sång av blinda barn bland annat.

Dels så var det en blind pojke som sjöng två vackra sånger och spelade själv på ett speciealbyggt instrument. Jag spelade in det på video, men jag vet inte om jag lyckas få in det webben på nåt vis.
Sen var det några barn som spelade upp en scen ur Sagan om Sune för oss - på ryska.
Det var ur Goddag-Goddag-sjukan.
Dobredjen-Dobredjen-sjukan...
Jag spelade in det också på video.
Jag hoppas kunna lösa det tekniska så att ni kan få se.

Och därefter var det "möte" som de kallar det.

Vi satt i en ring och alla som ville fick berätta om vad vi tyckte var viktigt för framtiden.
Vi fick höra om hur viktiga våra böcker är för barnen i Ryssland.
De som hade läst böckerna var helt lyriska och trodde att böckerna skulle kunna göra en stor skillnad för framtidens Ryssland.
Det var ord som vi inte trodde var möjliga att få höra efter att endast ha publicerat 2 stycken böcker..


Kazan är en ganska liten stad med ryska mått mätt.

Bara 1,3 miljoner invånare i staden...

Jämför med Moskva som har 14 miljoner invånare - och jämför med sthlm som har lite mer än en miljon...

I Kaza finns det många universitet .

Cirka 150 tusen studenter bor där och de berättade att klubbarna stänger aldrig på nätterna.
Öppet dygnet runt.

Så ska det låta!


Sen åkte vi till Ikea och åt lunch med köttbullar på varuhuset där.
Kul att allt ser likadant ut som i Sverige.

Samma namn på alla möbler.

Soffan Greta eller fåtöljen Börje.

Sen var det möte med ryska barn och föräldrar som hade läst böckerna och som hade massor av frågor.

Därefter fick vi teckningar från barnen som ville visa oss hur de hade upplevt Sune och Bert.

Så kul!


Efter det var det möte med ryska studenter som studerade svenska.

De ville träna sig i att använda det svenska språket.

Trevligt och kuligt!

Sen hann vi med en varsin QP burgare på McDonald's innan vi åkte hem till hotellet.


Hemma igen klockan 01.00 - och nästa dag är det väckning klockan 05.00


Men vi hann med en öl i alla fall....


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0