Midsommar...

..är ju en mycket gammal tradition som togs över av kristendomen, för att få folk att minska sitt supande och festande under denna helg.
Det har de ju lyckats ganska bra med...
Nu firar ju alla att Johannes Döparen föddes på midsommar istället.
Eller hur?
Han sägs ju ha varit Jesus läromästare i unga dagar.
Sen blev Johannes av med skallen.
Det var i korta drag vad som hände.
Och nu firar HELA landet att det var på midsommar han föddes.

Det där med fruktbarhetsriter och midsommarblot är bara dumheter, enligt den kristna tron.

Det finns, enligt mig en del logik i sambandet mellan festande, fruktbarhet och ljusa nätter.
Det finns inte lika mycket logik i ljusa nätter och Johannes döparen.
Kanske är det jag som missar nåt där?

Regn kommer det i alla fall så nu blir det riktig midsommar.

Eller hur?

Kommentarer
Postat av: Epi

Alltså...jag fattar inte grejen med midsommar!!?? Hysteri! Hela landet ska sitta och käka sill och potatis i regnet....och bli kanonfulla!! KUL!! Och om jordgubbarna är slut i affären så är det en katastrof!!!

SIST jag var på midsommarfest eller vad man nu ska kalla det....var på en bakgård....någonstans på Söder i Örebro, typ 1990. Alla var kanonfulla och det SPÖREGNADE :-) Precis som det ska vara!! Vad ska du göra midsommar då :-)

2008-06-19 @ 13:49:31
Postat av: Fredriksson

Jaha är det därför vi firar midsommar jag trodde vi firade spritens nationaldag, och ja så hyllar vi kvinnan på ett galet sätt:)

Fredriksson

2008-06-19 @ 17:25:04
URL: http://filmbyran.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0