Särskolekonferens i Varberg

Nu är jag åter hemma efter några dagar på särskolefonferens i Varberg.

Det var mycket inspirerande och lärorikt.

Det inleddes av skolminister Jan Björklund och avslutades av mig.

Det var en lustig inramning, för jag brukar säga att det finns två yrkesgrupper som får betalt för att ljuga och det är författare och politiker...


Nåväl. Det var härligt att se alla dessa engagerade och nyfikna människor som kom från hela landet och som alla hade gemensamt att de arbetar på olika sätt inom särskolan.

Det fick mig att fudnera på om man i framtiden kommer att blicka tillbaks på år 2008 och säga:

"Tänk - på den tiden gick inte alla i särskolan"

Kanske är det framtidens skola?

Hur det än är så har vi alla mycket att lära från de människor som historiskt sett har stoppats undan för att inte synas och inte finnas.

De som har setts som samhällets misslyckanden.

I dag är det Fredag!
Hurra!

Det är sol. det är värme. Det är underbart.

Det ska va gött å leva - och det är det!


Kommentarer
Postat av: Malin

Har själv en dotter som går på särskola och en dotter som går i en sk vanlig skola. Vem trivs bäst? Jo, naturligtvis hon på särskola som blir accepterad för den hon är. Som slipper tävla med klasskompisar. Som gör mycket praktiskt istället för teoretiskt. Höghammarskolan i Bollnäs är helt super!

2008-05-09 @ 23:08:42
URL: http://www.malinakrocko.blogspot.com/
Postat av: ida-helena

Hej hopp i vårsolen! :-)

Vill gärna höra mer om hur du upplevde särskolekonferansen.Vad inspirerade dig mest? Presenterades olika arbetsmetoder? mm

Tycker att det är roligt och givande att läsa din blogg. :-)

Kramiz Ida

2008-05-10 @ 13:19:34
Postat av: martina

Vår särskola är jättebra! (Jag blir väldigt upprörd över debatten om särskolan vara/inte vara. Att det är synd om elever som inte "får" gå i vanlig
klass.) Samma för mig, den som går i särskoleklass av mina ungar är det som är ivrigast att komma iväg på morgonen :)

2008-05-14 @ 10:24:03
Postat av: Berith

Som Lärare/specialpedagog så tycker jag det kaänns skönt att se era kommentarer om särskolan. Jag var själv på konferansen. Två mycket bra dagar och ett mycket bra avlut Sören!!!Tack!

2008-05-15 @ 23:22:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0