Välj att vara glad!

Varje ögonblick erbjuder dig två alternativ: att vara miserabel eller vara full av glädje. Det är helt och hållet upp till dig själv!


Jag har läst en histora:


" En gammal mästare låg för döden och hans lärjungar frågade:

- Berätta nu din hemlighet. Vi har betraktat dig I över femtio år och vi har aldrig sett dig ledsen, inte en endaste gång. Och vi har hört från våra föräldrar att när du var ung så var du en seriös och allvarlig person. Vad var det som hände? Hur blev du så lycklig?

Mästaren svarade:

- De minns helt riktigt. Ända tills jag var 13 år var jag en väldigt allvarlig och seriös person. Men en morgon tänkte jag, "Vad håller jag på med? Varför är jag så seriös? Varför slösar jag på min energi? Låt mig försöka, som omväxling att vara glad just denna dag."  Jag testade det och det fungerade! Sedan dess så frågar jag mig själv varje morgon: "Okej. Vad vill du i dag? Vill du vara ledsen och allvarlig eller glädjerik och lycklig? Och jag kommer alltid fram till att jag vill vara lycksalig. Sen dess har jag alltid varit lycklig."


Och jag håller helt med denna gamla mästare. Det är helt enkelt en fråga om val.


Så från och med i morgon - testa det!

Du har väl varit tillräckligt seriös?


Eller varför vänta?
Du kan börja redan nu.
Det finns ingen anledning att vänta tills I morgon, för vem vet - det kanske inte blir någon morgondag.


Testa att göra glädjen till ditt val. Jag är övertygad om att du kommer att gilla det!


Lycka till!


Och skriv gärna kommentarer här om hur det går.

HURRA!!!!!


Kommentarer
Postat av: Jasmine

Godmorgon, sovit gott? :)
Ha det bra :)

2008-05-03 @ 11:09:14
URL: http://assmine.blogg.se/
Postat av: Anna

Jo, visst ska man försöka vara glad och positiv. Absolut. Fast jag känner lite Kay Pollak-vibbar här... Det finns dagar då man inte kan välja att vara glad. Det finns människor som inte orkar se ljuset och glädjen fast de vet att de borde. Eftersom vi människor antas ha vårt välbefinnande, vår hälsa, vårt öde - ja allt - i våra egna händer. Trist för den som alltid är glad att ändå bli lämnad, trist för den som sitter inlåst i en källare att det är så mörkt, trist för den som joggar glad som en lärka och ändå får cancer.
Ja, jag vet, tuffa ord. Och jag tror visst det att den som levt glad dör lite nöjdare. Men det är inte så enkelt.
Nu vill du gärna tro att jag är sur och förgrämd. Icke så! För så enkelt är livet inte heller!

2008-05-03 @ 19:48:29
URL: http://www.helylle-fotrat.blogspot.com
Postat av: Kerstin

Apropå Annas kommentar.

Det där med glädje tror jag på. När vi läser om den som varit inlåst i en källare så förstår vi att hon försökt att vara glad, stötta sina barn och få dem att må bra och kanske har hon genom det stått ut själv. Och jag tror att man som cancerpatient mår bättre och kanske till och med överlever om man behåller sitt hopp och sin livsglädje.

Ja, det är svårt att leva, det har vi verkligen blivit varse sista tiden med både barnamord och psykopater i källare och hemskheter i Tibet, men i längden mår vi bättre av att välja ljuset framför mörkret. För låter vi mörkret ta över...Vad blir det av oss då?

2008-05-03 @ 23:35:19
Postat av: Sören

Njae.
Alltså jag tror att jag kanske blev lite feltolkad här.
Jag pratar inte om att man ska gå omkring genom livet som en trallande idiot.
Jag tänkte på att man kan själv välja sin grundläggande attityd.
Man kan välja att betrakta livet som händer genom vilket filter man vill. Där har du ett val.
Att det sedan händer sorgliga och fruktansvärda saker omkring oss behöver i sig inte påverka vår grundläggande attityd till livet.
Vi kan välja att se att allt elände som händer andra händer oss själva. Även om det inte är sant.
Vi kan välja att se och agera efter hur man önskar att livet ska vara.
Vi har ju alla våra kors att bära. Det kan vara missförhållanden, våld, smärtsamma upplevelser osv.
Det är sånt man oftast inte kan rå för att man drabbas av.
Jag har en son som har förtkortad livstid och jag skulle kunna leva med den smärtan varje stund hela tiden. Men det skulle knappast hjälpa vare sig honom eller mig själv.
Där kan jag påverka mitt val av attityd till livet. Jag kan välja att se att livet i sig självt är ett mirakel som jag inte vet särskilt mycket om - och att försöka göra det bästa av min lilla begränsade tid här. Och jag kan göra det med glädje eller sorgsenhet som min attityd.
Det är valfritt.

2008-05-04 @ 10:33:39
URL: http://sorenolsson.blogg.se
Postat av: Ännelaij

Ojsan, hoppsan.
Jag postade min kommentar under fel "inlägg"

Nåväl..jag står för det jag tycker.
:)

2008-05-05 @ 18:03:05
URL: http://bradag.blogspot.com
Postat av: Ännelaij

Lite tankar igen om att Välja Glädje.

Tankar enligt Kay Pollak och som jag inte kan annat än
hålla med om:

- Det enda sanna man kan säga om det förflutna
är att det är inte här längre

-Det finns bara två sätt att förhålla sig till andra människor.
Det ena är utifrån rädsla
- det andra utifrån kärlek.
Och dessa två blandas aldrig.

-Ta ett hjärta i taget.
Världen har förändrats när jag har förändrats

-När man "pekar finger" och fördömer, anklagar, lägger ut skuld, glömmer man lätt att tre fingrar pekar bakåt
- mot en själv

Gäller bara komma ihåg att leva och tänka på det viset.
Det är inte alltid så lätt.
Men det går.

/A

2008-05-06 @ 21:16:47
URL: http://bradag.blogspot.com
Postat av: Benny Olsson

Hade helt missat det här inlägget. Skumt.

Nåväl, det jag iaf ville komma till var att jag i slutet av tonåren vaknade upp med exakt samma tanke. Vaknade och vaknade.. Tror iofs att jag tänkte tanken vid någon månskenspromenad, men bildligt talat så vaknade jag.

Livet är åt helskotta för kort för att vara deppig, allvarlig och tråkig. Det finns, så gott som, alltid något kul i det som händer och i nästa alla vardagshändelser finns det något att skratta eller glädjas åt. Varför vara långsint, tjurig och eländig när man istället kan vara glad, busig och sprida lite ljus?

Det finaste man kan ge är ju faktiskt glädje och optimism.

2008-05-07 @ 11:25:03
URL: http://bennyolsson.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0