Alla är bra på någonting.

Nu har jag tänkt lite igen...
Alla människor är bra på någonting.
Men i vårt samhälle fokuseras det sällan på det man är bra på. Vi får tidigt lära oss att jobba på allt vi inte klarar av.
Är man till exempel dyslektiker så får man ständigt träna på att läsa, läsa och åter läsa.
Det ska tränas läsning tills ögonen blöder.
"För det man är bra på behöver man ju inte träna på".
Men vad är det som händer med människor då?
Jag tror att det är där i de stunderna som dåligheten cementeras och vi tycker oss mest vara värdelösa varelser utan särskilt stort existensberättigande.

Men vad händer om vi vågar se vad vi är bra på?
Vi har alla olika färdigheter som kan uttryckas på en mängd olika sätt.
På ytan uttrycks våra färdigheter i form av det vi gör utan större motstånd.
Vissa saker klarar vi helt enkelt av utan att ens tänka på attd et är en ansträngning.
Vissa spikar ihop ett skåp utan att ens fundera på hur man gör.
Andra lagar mat med det som råkar finnas i kylskåpet utan att ens snudda vid tanken på att plocka fram någon kokbok.
Det är utryck för de gåvor vi bär inom oss.
Andra kan istället ha sociala förmågor och får andra att känna sig bekväma utan att veta vad man gör för att skapa den känslan.

Har du funderat på vad du bär på för inre gåvor?
Och varför är det så svårt att hylla och hedra dem som en tillgång i livet?

Ja, inte vet jag.
Men för mig var det en intressant tanke i alla fall.
Om vi kan lära oss att säga JA till det vi kan i högre grad än att säga NEJ till det vi inte klarar av så tror jag att livet upplevs med mindre motstånd.
Varför inte testa?
Jag kan börja:
Jag är snäll.
(ja, jag vet att det kan vara både en fördel och en nackdel..tack, jag vet...)


Kommentarer
Postat av: Marlene

Du är ganska galen oxå... ;-) Vad är jag då? Hmmm, envis...? Är det bra då?

2008-10-15 @ 15:58:58
URL: http://blogg.expressen.se/mrinda
Postat av: Marcus

Jag är social. Det borde räknas, beroende på vem man frågar.

2008-10-15 @ 17:06:40
URL: http://tolkat.blogspot.com
Postat av: Galowitch

Det här handlar om saker vi är bra på, inte bara just våra egenskaper ?



Jag är värdelös på det mesta, men det finns några saker jag är helt okej på. Så istället för att fokusera på de saker man INTE kan, ska man fokusera på det man kan...?



2008-10-16 @ 05:00:47
Postat av: Lotta

Du låter väldigt klok, är du det också? ;-)

Om man nu har problem med läsning, hur kan man då döpa det till Dyslexi som knappast går att stava till???

2008-10-16 @ 21:00:22
Postat av: Galowitch

På Flashback var det en snubbe som liknade Sören och Anders vid två "galna hillbillys" och allmänt ogillade dem.



Men nonsens. Har du hört Sören prata i intervjuer så fattar man ju att Sören har mycket innanför pannbenet.



Och till skillnad från en annan känd person i Sverige som har skrivit några böcker och fadderullan, så har han vett att uppskatta sina fans , och har inte lagt på sig ett lager av "pretto".



Och till skillnad från person x så nämndes inte Sören Olssons namn på flashback-tråden "Sveriges otrevligaste kändisar" :)



ledtråd om mr x: Han medverkar i den nya omgången av "Stjärnorna på slottet". What a give away...



:O













2008-10-17 @ 03:56:54
Postat av: Fia

Vad klok du är! Ja, det skulle vara underbart om vi kunde göra om skolsystemet så att alla inte måste kunna allting. De som har stora svårigheter på något område får idag höra det till leda, och tvingas träna, träna och ständigt känna sig misslyckade. Det tar nog bort glädjen och stoltheten från det som de är bra på.

2008-10-18 @ 08:40:24
URL: http://neverkeso.blogg.se/
Postat av: Galowitch

Sverker Olofsson (ni vet hand med soptunnan) kan inte simma. Det har han erkänt i en intervju.



Jag tycker att vi som samhälle ska skicka in en räddningsaktion, på max 13 personer, som kidnappar Sverker, och tar honom till en simhall i Malå, och tvingar honom att lära sig simma under högst tivelaktiga former.



Vi som samhälle måste rädda honom från hans okunskap ! Det är vi skyldiga! Om han inte vill lära sig simma då...? Äsch, det är inte vad han vill som räknas.



Och räddningsaktioner måste skickas ut även på skolor, de som är värdelösa på matte, ska tvinga lära sig matte, tills det kommer näsblod ur deras näsor!



Och alla som inte vill eller inte kan ta körkort, ska låsas in på livstid, tills de har ändrat sig! Kunskap är makt!!!



(Observera att det här skrivet med stor ironi)



2008-10-18 @ 19:21:16
URL: http://batcave.org

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0