Äventyr

När vi vill möta livets äventyr behöver vi träna oss att göra det med barnets tillit och oskuldsfullhet.
Jag är övertygad om att vi så kallade vuxna behöver träna oss i hur det kändes att vara barn.
När vi mötte dagen med öppenhet och pirrande nyfikenhet.
Då kunde hela världen vara en fantasi.
Det fanns ingen tid för planering, strukturering eller organisation.
Vi kände full tillit till livet självt - och vi upptäckte världen med små steg.
Jag tycker att det finns någonting oerhört vackert i detta.
Osäkerheten och spänningen att inte veta vad som väntade bakom nästa dörr är något som lätt försvinner med åren och blir till något som vi till varje pris vill bli av med.
Vi skapar säkerhet och trygghet runt oss och vi förväntar oss att livet ska presentera oss en säker väg genom tillvaron.
Frågan är bara:
Varför skulle det göra det?
Vad får oss att tro att livet ska vara tryggt och säkert?
Saker händer. Vare sig vi tycker om det eller inte.
Och det händer varje dag!

Dagens citat kommer från en bok som kom ut 1969 där 24 svenska framtidsforskare uttalade sig om framtiden - närmare bestämt år 2000.
"År 2000 har allt hushållsarbete försvunnit och könsrollsdebatten om hemmasysslorna är överspelad....en datorstyrd robotslav gör alla sysslorna."

Min robot måste vara väldigt försenad från fabriken. Jag har inte sett till den ännu i alla fall.


Kommentarer
Postat av: Jessica (Airspirit83)

Det stämmer så väl det du pratar om i början. Jag är bara 25 och är just nu skitotrolig inför min kommande flytt till Abisko där jag ska jobba som förskollärare. Men jag borde faktiskt se det från ett barns perspektiv. Att få vara med om något nytt och att få upptcäka en plats man aldrig har varit för på.



Det är så otroligt roligt att läsa dina inlägg :D De ger en både skratt och insikt i sin vardag :)

2008-09-19 @ 16:49:42
URL: http://minytajustnu.blogspot.com
Postat av: Jessica (Airspirit83)

Hej igen! Visst gör det inget om jag använder det du sa om att möta världen genom ett barns perspektiv. Du skrev det så bra att jag ville använda det på min blogg för att uttycka mig om hur jag bör tänka inför den kommande flytten. Kommer så klart skriva att det var du som skrev det först :D



MVH//Jessica

2008-09-19 @ 16:55:08
URL: http://minytajustnu.blogspot.com
Postat av: Den Lekande Människan

När jag känner att jag håller på att få en släng av sån där larvig vuxenhet brukar jag kolla ett varv på filmen "Big" med Tom Hanks.

-Perfekt för att få en att se klart igen...

2008-09-21 @ 23:51:12
URL: http://denlekandemanniskan.blogspot.com
Postat av: Galowitch

Vårt första möte med jordelivet är ju som barn, så...

2008-09-23 @ 14:20:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0